Ilta-Sanomien nettisivuilta bongasin artikkelin, jossa ihmiset kertoivat ajatuksiaan puheliaista ja uteliaista kampaajista, jotka eivät ainakaan mielipiteensä kertoneiden keskuudessa olleet kovinkaan suosittuja.

Sinä pidät turpas kiinni
Olen kai ollut onnekas, koska opiskeluaikainen opettajani opetti kauniisti, että ”sinä pidät turpas kiinni, ellei asiakas ala puhua”. Eihän se tietenkään tarkoittanut sitä, etteikö hiuksiin liittyvää keskustelua voinut ylläpitää ja kysellä tarkennuksia, kuinka asiakas hiuksensa haluaa. Lähinnä kyse oli siitä, että kampaaja ei a) kysele asiakkaalta henkilökohtaisuuksia eikä b) vuodata omia murheitaan asiakkaalle. Hyvin on tämä oppi toiminutkin eikä kaikkina päivinä ole tarvinnut olla edes hiljaa.
Uusi lisäpalvelu – hiljaisuustakuu
Aloin kuitenkin miettiä, mitä jos asiakkaat pelkäävät, että kotiin tulee joku moottoriturpa. Voin vannoa, että osaan olla hiljaa. Vakuudeksi laitoin lisäpalveluihin ”Onko pakko puhua, jos ei halua” -kohdan. Valitsemalla sen ajanvarausta tehdessäsi, lupaan olla puhumatta mistään muusta kuin välttämättömistä tiedoista hiuksiisi liittyen.
Joillekin ihmisille hiljaisuus tuntuu kiusalliselta ja siksi hiljaisuutta täytetään puheella. Kiitos viisaan opettajani, olen oppinut sietämään hiljaisuutta enkä enää aktiivisesti mieti, mitä tuokin ajattelee, jos en sano mitään? Pitääkö minua täysin sosiaalisesti kyvyttömänä? Toivon, että lisäpalvelun valitsemalla myös asiakas saa valita hiljaisuuden syyllistämättä itseään kaikesta epäoleellisesta. On ihan okei vain nauttia palvelusta.